XX. mendeko Euskararen Corpus estatistikoa
Testuingurua
Zeren eta, argudioak honela segitzen zuen, nik eta nire (kristau) kide guztiek, arrazoidunak diren heinean, egiatzat jotzen dutena, izatez horrela ez bada, orduan Jainkoak, nire gogamenean Lege Naturalaren
Hori guztiz pentsaezina da.
Ezaguerak, beraz,
Vitoriarenzat, Akinokoarentzat bezala, naturaren legea zen gizakiak bere inguruko munduarekiko zeukan erlazioa euskarritzen eta gizarteko edozein iharduera gobernatzen zuen kausa eragilea.
Berak bakarrik ematen zion teologoari mundu naturala deskribatu eta azaltzeko aukera, baita gizakiak bertan zeukan lekua ere, erabat arrazoizko terminotan.
Ebanjelioetako eta Dekalogoko egia, eta berorrekin Erromatar Legeko testuetan ezarrita zeudenez Europako instituzio politiko eta sozialen zuzentasuna, erabat defenda zitekeen, agerkundera jo gabe lehen printzipio autoebidente batzuetatik gogamen razionalak ateratako ondorio ezinbestekotzat.
Giza Legea edo Lege positiboa
Horiek behartzaileak izateko Lege Naturaleko manamendu batetik edo bestetik eratorriak izan behar zuten, zeren eta jadanik gizaki guztiek kontzientzian (
Baina Giza Legearen diktatuak, Lege Naturalekoak ez bezala abrogatuak izan zitezkeen eta beren autoritatea giza egintza soiletik zetorrenez gero, begibistan zegoen aldatu egiten zirela, batzuetan errotik gainera, komunitate batetik bestera.
Erdibide bat harturik eta lege naturala eta positiboaren artean posizio guztiz zalantzakorrarekin Nazioen Legea,
Lege-gorputz hau Vitoriak
Vitoriarentzat, nahiz eta ez izan horrela Akinokoarentzat, hori Lege Positiboaren funtsezko parte bat zen.
Hori, berak zioenez,
Baina